06/05/2014

Detok: Kepentingan menyingkir Toksin Dalam Badan

"Badan yang sihat bermula dengan Usus yang bersih".

Apa yang dimaksudkan dengan usus bersih? Bersih semestinya perlu dicuci kan. Cuma tengok keadaan rumah kita yang tidak dijaga dengan sempurna, dalam 1 tempat boleh jumpa pelbagai barang dari sekecil-kecil benda seperti jarum peniti, mainan anak-anak, baju yang bertimbun..Ini tak termasuk lagi sampah sarap.

Begitu juga dengan usus kita perlu proses pembersihan atau proses nyah toksin yang berbahaya dalam badan. 

Ramai antara kita yang masih mengamalkan prinsip "hidup untuk makan" tanpa sedar bahayanya makanan terhadap tubuh kalau tidak di kawal secara betul.

Apa itu Toksin?

Toksin adalah bahan kimia atau racun berbahaya yang boleh merosakkan struktur dan fungsi sel badan. Ia adalah hampir mustahil untuk anda mengelakkan daripada toksin kerana ia berada di mana-mana sahaja, dalam udara yang kita sedut, makanan dan minuman. Anda juga terdedah kepada toksin dalaman, sisa metabolik yang dihasilkan dalam badan disebabkan tekanan hidup dan cara pemakanan yang tidak seimbang.



Apa Maksud Proses Detok @ Nyahtoksin?

Detoks merupakan proses membersihkan usus dari segala toksin,lemak, dan lendir yang melekat pada dinding usus dan akan dikeluarkan melalui pembuangan air besar. 
Apabila dinding usus bersih, baru badan dapat menyerap segala nutrien dan nutrisi pada tahap optimum. 
Sebab itu, proses detok amat ditekankan sebelum kita mengambil sebarang bentuk vitamin ataupun supplement. 


Punca Toksin Berkumpul Dalam Badan?
  • Udara : Udara yang tidak sihat seperti pembebasan asap dari kilang-kilang, kenderaan, bahan kimia dan beracaun yang ada dalam udara akan disedut kedalam badan sewaktu kita menarik nafas. 
  • Dehidrasi / Malnutrisi: Kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan tindakbalas enzim, sistem imun dan saraf yang meracuni sistem badan manusia.
  • Ubatan : Ubat-ubatan sintetik dan vaksin boleh menyumbang kepada pertambahan toksin dalam badan. Ini kerana kebanyakan ubatan sintetik tidak dapat di cerna 100% oleh badan. 
  • Makanan : makanan yang mengandungi bahan pengawet, perasa tiruan, bahan tambahan dan sebagainya merupakan punca utama terjadi toksin dalam badan. 
Kesan Toksin Kepada Tubuh
Terjadi pelbagai jenis penyakit seperti kanser,migrain,obesiti,masalah enyakit kulit dan sebagainya. Hampir 90% disebabkan toksin yang ada dalam tubuh kita. 
Didalam sistme fisiologi tubuh, apabila seseorang sakit, badan akan berusaha untuk menyingkirkan sisa-sisa buangan, mukus dan toksin yang yang menghalang sistem tubuh. 
Toksin yang berada disaluran darah akan dibawa ke pelbagai organ dan akan merosakan organ tertentu. 

Antara penyakit oleh tindak balas toksin adalah :

  • Penyakit Kulit
    Penyakit kulit terjadi apabila toksin dalam darah cuba keluar melalui kulit. Pengumpulan toksin di dalam kulit akan mengakibatkan penyakit seperti jerawat, bisul dan lain-lain.

  •  Tumor
    Tumor berpunca daripada bahan buangan bertoksin yang berkumpul dipelbagai tisu badan.
  • Demam
    Demam adalah proses semulajadi badan untuk membersihkan diri sendiri. Apabila sel darah putih menentang toksin di dalam badan, Kadar metabolisme semakin cepat, mengakibatkan tubuh menjadi demam.
  • Penyakit jantung dan tekanan darah tinggi
    Toksin yang melekatkan di dalam darah akan menjejaskan kelancaran perjalanan darah. Ia menyebabkan jantung, bekerja lebih kuat untuk melancarkan perjalanan darah yang melalui saluran yang tersumbat. Ia akan mengakibatkan pembesaran jantung, sementara tekanan ke atas saluran tersumbat akan mengakibatkan tekanan darah tinggi.
    Di samping, buah pinggang dan sistem endoktrin dalam usaha membersihkan toksin akan merembes pelbagai jenis kimia yang menyebab terjadinya tekanan darah tinggi.

Langkah Untuk Detok / Singkirkan Toksin 
  • Puasa : Rehatkan sistem badan, puasa dapat membantu proses detok.
  • Detok Hati : Rangsang hati untuk membuang toksin yang terkumpul dengan cara kurangkan pengambilan kaffein, alkohol,garam,gula, makanan di proses dan sebagainya. 
  • Detok Sistem Penghadaman : Ambil makanan yang tinggi fiber(serat) seperti sayuran dan buahan segar, gandum,oat,alfafa, jus limau dan barli.
  • Detok melalui Kulit : Minum air yang ditapis dengan kerap, bersenam supaya peluh keluar,dan bersauna atau mandi wap.
Nak Detok Cara Senang dengan Supplement Shaklee



Alfafa Complex: (Detok Seluruh Tubuh)
Herba pelbagai nutrisi dan glamour di gelar sebagai "Raja segala Tumbuhan".Membantu proses detok hati,usus,darah. Mempunyai kepekatan alkali yang tinggi dan membantu meneutralkan asid dalam badan, membantu menyingkirkan lemak dan kolestrol, bantu rawat masalah penghadaman dan lain-lain lagi.

DTX Complex(Detok Hati)
Campuran 6 herba terkenal untuk kesihatan hati. Membantu mengekalkan aliran hempedu, membina semula sel-sel hati, meningkatkan penghasilan enzim untuk proses detok,melindungi toksin dari hati dan merawat masalah hati. 

Garlic(Detok Darah)
Dibuat dari bawang putih premium yang dirumus bersama ekstrak herba rosemary dan spearmint. Membantu meningkatkan sistem penghadaman, mengeluarkan logam berat dari dalam darah, antibiotik semulajadi meningkatkan sistem imun badan.

Herb Lax(Detok Usus)
Gabungan 9 jenis herba semulajadi seperti daun alfafa,daun jati cina(senna) dll. Membantu membersihkan usus dari najis lama yang tertinggal,membantu pergerakan semulajadi usus dengan cara merangsang pengecutan otot usus dan membolehkan sisa-sisa najis yang terperangkap keluar dengan cepat tanpa memerangkap toksin dalam kolon. Ia turut  melegakan sembelit yang boleh menyebabkan buasir. 

Bagaimana Membeli produk shaklee dengan harga promosi?

Anda boleh mendaftar sebagai ahli shaklee. Yuran sebanyak RM65.00 untuk seumur hidup, tidak perlu memperbaharui keahlian anda setiap tahun.
Bila dah bergelar ahli, secara automatik puan layak membeli semua produk shaklee dengan harga ahli. Pasti seronok menikmati penjimatan sehingga 25% .
Kalau ada sekeping hati yang cekal, Puan boleh memulakan perniagaan tanpa perlu keluarkan modal yang besar.

Info lebih lanjut boleh hubungi Hani, seperti di bawah:

*produk ini bukan bertujuan untuk merawat,menyembuh,  mencegah atau mendiagnosis penyakit. sila berjumpa dengan doktor pakar untuk sebarang masalah kesihatan.
Berminat untuk mendapatkan produk shaklee?
Berminat untuk  menjadi ahli sah shaklee??
Boleh contant Hani untuk penerangan yang lebih detail.

Order/pertanyaan boleh sms/whsp hani : 019-3769503

ID:987331

FACEBOOK PAGE : Hani Health Shop

FACEBOOK: Nurani Yaacob

Penghantaran / COD di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh








No comments:

Post a Comment