02/02/2017

Rawatan Buasir Yang Berkesan

Siapa sini ada masalah buasir?

Mesti ramai yang taknak mengaku kan sebabnya malu. Siapa tak malu oii sebab buasir ini terletak di tempat yang sangat sulit, nak pergi jumpa doktor pun mungkin fikir beratus kali.

Doktor yang nak bagi rawatan ini lelaki ke perempuan, nak kena tunjuk ke kawasan yang ada buasir, fuhhhh malu maluuuu :D

Hani nak bagi peringatan untuk pembaca blog Hani yang ada masalah Buasir, 

Sila rawat dengan segera ye, 

Sebabnya takut lagi melarat penyakit buasir awak tue, jangan malu-malu sebabnya Hani nak share cari mudah nak atasi masalah buasir ini tanpa berjumpa dengan doktor. Psssttt selepas awak try petua yang Hani kongsi sebagai alternatif bagi rawatan buasir dan terk berkesan kepada awak, boleh la awak pergi jumpa pakar pulak. Maklumlah sistem badan kita lain-lain kan, ada yang berkesan kepada si A tapi tak berkesan pada si B. 

Tips Untuk Atasi Masalah Buasir

1) JANGAN tangguhkan atau melengahkan masa untuk ke tandas bagi tujuan buang air besar, silap besar bagi pesakit buasir yang jenis suka peram "tahi" huhuhuhu
Bila kita mengabaikan isyarat untuk buang air besar ia akan menyebabkan najis menjadi mampat dan kering lalu menyebabkan sembelit dan meningkatkan risiko luka pada dinding mukosa buasir.

2) JANGAN meneran dengan kuat dan kerap. Ia kan beri tekanan pada saluran Venus di kawasan dubur, selain tekanan yang kuat menyebabkan dubur membengkak dengan cepat.

3) Mengamalkan air kosong yang cukup, setiap 25kg berat badan paling kurang kena minum 1 liter air. Minum air kosong lebih takpe awak, jangan minum air manis berlebihan :D . Air yang mencukupi dapat elakkan najis menjadi keras dan kering

4) Amalkan diet tinggi serat seperti memakan sayuran dan buah-buahan, ini dapat mengelakkan berlakunya pergeseran yang ekstrim di antara najis dengan dinding mukosa buasir.

5) Amalkan aktiviti yang sihat yang sihat seperti bersenam, jogging, berenang. AKtiviti ini dapat melancarkan pergerakan peristalsis usus dan mencegah sembelit. Selain itu bersenam juga dapat melancarkan perjalanan darah di kawasan rektum dan anus.

6) Elakkan duduk dalam keadaan mencanggung untuk jangka tempoh yang lama kerana ia akan memberi tekanan ke atas dinding mukosa rektum dan anus.


Bila kena buasir memang akan rasa tak selesa di sekitar dubur dan akan rasa sakit kan. Jadi Hani nak share tips yang boleh legakan kesakitan buasir : Antara tips yang awak boleh amalkan adalah :

1) Letak ais pack /. sugar pack untuk tempoh 10-15minit

2) Mandi dengan air suam bagi meredakan kesakitan

3) Jika ada bengkak guna ais atau duduk di dalam besen yang mengandungi air garam.

4) Dapatkan ubatan yang di syorkan oleh doktor.


-

-

-

-

Cadangan Supplemen Untuk Pesakit Buasir

1) Vivix merupakan supplemen tinggi antioksidan yang mengandungi Resvetarol dalam membantu membaiki sel-sel sehingga ke peringkat DNA.
Jika ada luka dalaman yang di sebabkan oleh buasir memang sangat di galakkan. Mereka yang membuat pembedahan turut digalalkan untuk minum Vivix supaya luka dalaman cepat sembuh.

Antara tambahan Vitamin yang awak boleh amalkan dengan baca Entry Ini


Hubungi saya ;

 ****************************************************************************************************

I'm your Shaklee Independent Distributor
No. ID 987331 (Nurani Yaacob)
## Sms /WhatsApp : 019.376.9503
##Fanpage : Hani Health Shop
 ## Facebook : Hani Kelantan
Penghantaran / Cash On Delivery (COD) di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh
Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak via Poslaju @CityLink@GDex.

No comments:

Post a Comment