03/11/2014

Calon Penguasa Kastam Gred W41

Setiap orang pasti ada simpan harapan. Macam korang baru lepas di temuduga dan 99.99% korang berharap akan berjaya dalam temuduga itu.

Samalah dengan aku. Kali pertama dapat peluang untuk hadiri temuduga kastam GredW41 Penguasa Kastam.

Bila dah tahu berjaya dalam exam, terus terbayang pakai uniform kastam yang warna blueblack. Itu belum pergi interview lagi.

Kali pertama Berdukacita sebab TAK BERJAYA dalam interview penjawat awam. SEDIH!!! memang sedih. Jujur berderai jugak airmata sikit. Entah la, bila dapat kata-kata sokongan daripada family buat diri lagi sedih. Yelah, rasa macam telah menghampakan impian diorang untuk lihat aku bergelar penjawat awam.

Tapi masa interview pun dah nampak panel macam soal seperti untuk cukup syarat.

Antara soalan yang ditanya sewaktu IV adalah :

1)Perkenalkan diri
2)Maksud zon bebas cukai (sebab aky iv di Kastam Pengkalan Kubor)
3)Pulau-pulau bebas cukai
4)Relate kos dengan jabatan kastam
5)Panel beri ruang untuk aku bertanya soalan.

Ini jelah soalan yang dapat.



Tapi mungkin aku sendiri yang takde aura sampai panel pun tak tahu nak tanya soalan apa, sobbss.

Tapi mostly yang bilik sama dengan aku averange masa interview 10-20minit je...Takde yang samapai 30 or 1 jam.

Apa-apa pun selamat maju jaya buat mereka yang berjaya.

Aku pun sebenarnya tak ready nak g training di AKMAL, heheh.

Anggaplah ini 1 hikmat.

No comments:

Post a Comment