16/11/2014

Pengambilan Omega 3 Rangsang Perkembangan Otak Bayi

Zaman sekarang makin maju, pelajaran makin ke depan. Sekarang rata-rata akan ada segulung Ijazah Sarjana Muda. Yang sambung Master pun ramai, sebab persaingan untuk tempatkan dialam pekerjaan sangat sengit.

Dulu kalau(tahun 90-an) ada budak-budak yang dapat 5A, dah popular 1 negara. Sekarang popular juga, tapi tak segairah dulu. Kenapa?? Sekarang ramai sangat yang pandai. 

Tapi bukan semua yang pandai, ada anak-anak yang susah nak fokus dalam kelas, susah nak menghafal. Bila ada masalah seperti ini, hani amat galakkan untukibu bapa berikan makanan tambahan kepada anak-anak supaya perkembangan minda diorang sihat dan sempurna.


Dan sebagai penyelesaian, Hani amat menggalakkan ibu hamil dan menyusu untuk mengamalkan pengambilan minyak ikan secara berterusan seawal kehamilan sehingga prose penyusuan bayi.

Sebelum kita bercerita lanjut mengenai manfaat minyak ikan buat bayi,jom kita tambah pengetahuan apa itu DHA,EPA dan lain-lain. Baru orang kata makan bukan secara memkhinzir buta :P

Apakah Asid Lemak(Omega 3) DHA-EPA Untuk Ibu Mengandung?

Omega 3 merupakan rantaian asid lemak poli tak tepu yang merupakan nutrien penting untuk kesihatan dan perkembangan badan. Omega 3 tidak dapat dihasilkan oleh badan dan mesti diperolehi melalui diet seperti vitamin, supplement atau hidangan harian.

Asid Lemak Omega 3 DHA penting untuk mengurangkan risiko sakit jantung, sistem imum dan tindak balas keradangan.

DHA membantu meningkatkan kepintaran otak, mata, dan sistem saraf utama ibu mengandung, bayi dalam kandungan, dan ibu yang sedang menyusu. 
DHA juga berguna kepada kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran.

Kepentingan DHA-EPA/ Minyak Ikan bagi Ibu Mengandung.


Pengambilan Omega 3 DHA-EPA yang mencukupi adalah penting untuk mengekalkan pengeluaran hormon yang seimbang seperti hormon prostaglandin. Prostaglandin membantu mengawal banyak fungsi fisiologi penting seperti tekanan darah, pembekuan darah, penghantaran saraf, fungsi ginjal, saluran penghadanam, radang dan tindak balas alergik, fungsi buah pinggang serta pengeluaran hormon lain. 

Dos omega-3 yang tinggi digunakan untuk merawat dan mencegah ganguan emosi. Kajian terbaru mengenalpasti pengambilan dha-epa mengurangkan risiko sakit kanser, penyakit radang usus dan penyakit autoimun yang lain.

Wanita yang hamil dan menyus memerlukan pengambilan minyak ikan sebanyak 300mg DHA setiap hari kerana Omega 3 digunakan oleh janin dan bayi untuk perkembangan sarafnya.  

Menerusi kajian membuktikan pengambilan DHA dan EPA dalam diet ibu hamil/menyusu akan memberi kesan positif untuk perkembangan penglihatan dan keadaan anak. Kajian turut menunjukkan pengambilan Omega 3 boleh mengurangkan risiko alergik pada bayi. 

Bagi ibu hamil, pengambilan EPA dan DHA secara konsisten dapat mencegah kelahiran pra matang serta ,emurukan risiko pre eklammpsia sekaligus dapat meningkatkan berat bayi sewaktu dilahirkan. 
Kekurangan Omega 3 akan memberi risiko kemurungan kepada ibu hamil.

Dan buat ibu-ibu yang tercari jenama minyak ikan terbaik dipasaran, saya cadangkan ibu-ibu untuk mecuba OMEGA GUARD SHAKLEE.

Ini kerana OMEGA GUARD melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yg dpt memekatkan asid lemak Omega3 paling tulen.Kebanyakan minyak ikan yg terdapat di pasaran hanya menggunakan sekali shj penyulingan kerana jika 3 x kosnya agak tinggi namun shaklee shj yg mampu beri yg terbaik dgn harga yg mampu milik pd pengguna



Omega Guard Shaklee tidak diekstrak dari minyak hati ikan kerana dihati kandungan toksik tinggi. Minyak ikan Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk seperti sardin, mackerel, herring dan anchovies.

*produk ini bukan bertujuan untuk merawat,menyembuh,  mencegah atau mendiagnosis penyakit. sila berjumpa dengan doktor pakar untuk sebarang masalah kesihatan.


Info lebih lanjut boleh hubungi Hani, seperti di bawah:

Berminat untuk mendapatkan produk shaklee?
Berminat untuk  menjadi ahli sah shaklee??

Facebook : HANI HEALTH SHOP

SMS/ WHSP : 019.376.9503

Penghantaran / Cash On Delivery (COD) di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh
Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak via Poslaju @CityLink@GDex.





No comments:

Post a Comment