25/02/2015

Cara Merawat Bengkak Susu

Kebiasaannya masalah susu bengkak terjadi diawal tempoh berpantang iaitu pada hari kedua hingga ke enam anda bersalin. 

Dan tempoh untuk menghilangkan masalah bengkak susu sangat senang dan sekejap iaitu hanya 24-48jam sahaja. Tapi anda perlu mengetahui cara yang terbaik untuk melegakan masalah bengkak susu, kalau salah cara takut anda makin merana. Silap hari bulan boleh terus demam sebab tak sanggup nak tanggung sakit bengkak susu. Hanya yang pernah alami akan tahu betapa seksa untuk menempoh tempoh bengkak susu.

Supplement yang anda boleh amalkan untuk atasi masalah bengkak susu adalah Lecithin. Pakar penyusuan mencadangkan agar anda mengamalkan pengambilan lecithin sebanyak 3600-4800mg setiap hari untuk melegakan masalah susu tersumbat/susah keluar.


Bengkak susu bukan disebabkan badan kita kekurangan susu, susu banyak tetapi tak keluar. 

Bila bengkak susu badan kita akan lemah dan deman. Dalam tempoh penyusuan ramai ibu yang risau untuk makan ubat sebab takut anak pun akan dapat effect dari ubat. Cara senang dengan makan Vitamin C.

Dan cara terbaik untuk dapat manfaat vitamin C adalah dengan memakan pil atau supplement. Bukan tak digalakkan makan buah, tapi takut bentan. Maklumlam ibu-ibu dalam pantang la, kalau makan makanan sejuk boleh bentan tahu.

Cara terbaik makan Vitamin C SR shaklee. 1biji vitamin C bersamaan=7biji setengah buah oren. Banyak sungguh

Selain mengamalkan pemakanan seperti di atas, anda boleh mencuba petua ini untuk mempercepatkan penyembuhan bengkak susu.

1)Tuam panas
Tuam ini untuk mengurangkan sedikit bengkak dan membantu aliran susu lebih baik. Antara caranya adalah mandi pancuran air suam, atau air yang dicelup air suam di tuam di sekitar kawasan yang bengkak.

2)Tuam sejuk
Guna kubis sejuk atau ketulan air yang dibalut dengan tuala kecil dan di tuam sekitar kawasan bengkak .

3)Makan Bawang Putih sehingga Simptom bengkak susu hilang
Bawang putih boleh melegakan masalah keradangan disebabkan bengkak susu. 
Bawang putih juga merupakan sejenis antibiotik semulajadi yang sangat kuat. Tompok-tompok merah yang sakit tu adalah salah satu tanda radang. Kalau dibiarkan mungkin melarat. Jadi pengambilan bawang putih mentah dalam menu pantang tu membantu.

Caranya, bawang putih yang dah dikopek kulit tu dicincang dan campur dalam nasi putih panas yang kita nak
makan. Saya dulu makan tiap kali 3-4 ulas bawang putih cincang. Rasa memang tak sedap, pedas pedar tapi nak baik, telan juga.


Teruskan penyusuan walau susu susah keluar dan tahan sakit untuk elakkan saluran susu menjadi tersumbat.

Banyakkan juga meminum air kosong sebab untuk menghasilkan susu, cecair dalam badan perlu cukup.

Pastikan ibu mendapat rehat dan tidur yang cukup. Elakkan memakai pakaian yang terlalu ketat dan tidur dalam posisi telentang.
Dan sentiasa berfikiran positif. Menyusu bukan perkara mudah tetapi tidak susah pun. Yang penting ibu perlu bersedia fizikal dan mental.

Hubungi saya ;

 ****************************************************************************************************

I'm your Shaklee Independent Distributor
No. ID 987331 (Nurani Yaacob)
## Sms /WhatsApp : 019.376.9503
##Fanpage : Hani Health Shop
 ## Facebook : Hani Kelantan

Penghantaran / Cash On Delivery (COD) di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh
Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak via Poslaju @CityLink@GDex. 

1 comment: