04/02/2015

Kebaikan Kalsium Untuk Ibu Hamil

Apabila bercerita tentang kalsium kita hanya akan disogokkan dengan kebaikan kalsium kepada golongan kanak-kanak dan orang tua. Tapi hakikatnya semua golongan seperti remaja memerlukan kalsium dalam diet harian. Yang paling penting ramai yang tak tahu kepentingan kalsium kepada ibu hamil dan menyusu. 




Kekurangan pengambilan kalsium dalam diet harian ibu hamil akan menyebabkan komplikasi semasa meneran sewaktu proses kelahiran. Lagi memburukkan keadaan kesannya akan dirasai sehingga ke penghujung usia. 

“Saya terkejut apabila ada doktor yang tidak mempraktikkan pemberian pil kalsium kepada ibu-ibu mengandung ketika membuat pemeriksaan bulanan. Kalsium dilihat sebagai satu zat yang amat penting di samping zat besi, folik, potasium dan lain-lain,” kata pembuka Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya (PPSDSJ), Dr. Delilah Ahmad.


Ibu hamil memerlukan sekurang-kurangnya 1,200mg-1,300mg kalsium sehari iaitu 300-500mg tambahan dari keperluan orang dewasa. 

Jadi bermakna ibu mengandung perlu memastikan dalam diet harian mengandungi makanan yang mempunyai sumber kalsium yang mencukupi. Sumber makanan bagi kalsium adalah seperti sayur-sayuran hijau, buah-buahan dan produk tenusu seperti dadih, keju.



Buat ibu yang mempunyai masalah untuk mengambil makanan bagi dapatkan sumber kalsium, anda boleh ,mencuba untuk amalkan pengambilan pil kalsium. Pil kalsium turut mengandungi khasiat kalsium yang diperlukan oleh badan tetapi ianya senang diambil dan menjimatkan masa.




Ostematrix shaklee merupakan antara supplement kalsium yang bagus diamal sepanjang tempoh kehamilan, berpantang dan menyusu. 

Ostematrix Shaklee adalah pil kalsium yang sangat sesuai diamalkan oleh ibu hamil. 1 tablet Ostematrix shaklee bersamaaan dengan 400mg kalsium. Banyak bukan?? :)


“Banyak penyelidikan dan kajian, atau lebih tepat kira-kira 14 kajian yang disenarai dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika mendapati kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu gejala tekanan darah tinggi,” terang Delilah.

Secara amnya, kalsium yang ada didalam badan ibu akan diserap oleh bayi dalam kandungan bagi proses pembesarannya terutama untuk pembentukan tulang. Paling ketara ibu hamil akan mengalami kekurangan kalsium dihujung kehamilan iaitu di trimester ketiga. 
Kehilangan kalsium didalam badan dan tidak diganti akan menyebabkan ibu kehilangan gigi pada usia yang tidak sepatutnya dan mengalami masalah osteoporasis. 

Jadi ibu-ibu tidak boleh pandang ringan kesan kekurangan kalsium sewaktu hamil.

Dan pengambilan kalsium perlu diteruskan pada waktu berpantang kerana ibu-ibu perlu menyusukan bayi anda. 

Kalsium diperlukan untuk membantu merehatkan otot rahim. 

Jadi para wanita diluar sana yang sedang merancang untuk hamil, sedang hamil atau melahirkan anda digalakkan untuk memastikan pengambilan kalsium mencukupi samaada dalam bentuk makanan semulajadi ataupun pengambilan supplement seperti Ostematrix Shaklee.

 ****************************************************************************************************

I'm your Shaklee Independent Distributor
No. ID 987331 (Nurani Yaacob)
## Sms /WhatsApp : 019.376.9503
##Fanpage : Hani Health Shop
 ## Facebook : Hani Kelantan

No comments:

Post a Comment