09/03/2015

Vitamin Untuk Sembuhkan Luka

Ikan haruan memang cukup sinonim untuk mempercepatkan luka pembedahan seperti bersalin, kemalangan atau disebabkan sakit kronik seperti kencing manis. Ramai yang nak luka pembedahan cepat sembuh kerana tak sanggup nak tahan rasa sakit, maklumlah ubat bius hanya berkesan untuk seketika sahaja, lepas itu terpaksa bergantung kepada ubat tahan sakit.

Tetapi ramai yang tak sangguh or tak pernah makan ikan haruan. Hani sendiri tak pernah makan ikan haruan, heheeh..Kalau ikan keli dan belut pernah la makan.Eh,tetiba melalut kepada sesi ikan kegemaran. Kebanyakkan yang jenis tak makan ikan haruan akan minum pati ikan haruan. Tetapi persoalan disini, Adakah pati ikan haruan mempunyai 100% khasiat ikan haruan. 


KEBAIKAN IKAN HARUAN ADALAH :

1.Kandungan asid amino dan lemak dalam ikan haruan dapat menyembuhkan luka dalam perut serta amat baik untuk mengubati penyakit gastrik 


2.Haruan mengandungi sejumlah besar Vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan. 

3.Haruan mengandungi asid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baru. 

4.Glisin dari ikan haruan (merangkumi asid aspartik dan glutamik) yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia akan membentuk molikul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan. 

5.Dari kajian saintifik didapati pengambilan ikan haruan juga dapat mengurangkan sakit selepas pembedahan 

6.Lendir ikan haruan mengandungi asid oleik dan linolik tak tepu iaitu komponen utama lipid sepenuhnya. 

7.Ikan Haruan mengandungi kolagen yang tinggi yang membantu mencantikkan kulit

"Hani, ko list la 1001 khasiat dan manfaat ikan haruan untuk menyembuhkan luka ahkak nie, tapi tekak ahkak memang takleh nak telan pati ikan haruan. Pekat dia diknonn seminggu masih rasa melekat kt anak tekak ahkak nie."

Ambooii poyo sungguh ahkak sorang nie kan heheeh

Sebenarnya bukan mudah dan bagi luka cepat sembuh, lagi-lagi luka teruk seperti kemalangan, kalau tak terjaga boleh bernanah. Oiiii lagi sakit

Antara sebab luka lambat sembuh adalah :

1) Jangkitan kuman pada luka
2) Usia yang lanjut
3) Kekurangan nutrisi dalam badan.

Fakta ini bukan hani yang cakap tetapi doktor pakar yang bagitahu. Jadi 100% boleh dipercayai heheh

Jadi hani selaku insan yang baik hati dan comel ini akak suggest akan hanya makan zinc complex shaklee setiap hari untuk mempercepatkan luka bersalin. Tak kisah ahkak bersalin normal atau pembedahan ahkak boleh makan zinc complex shaklee.

Dalam diet harian anda memerlukan 10-30mg Zinc sehari untuk mempercepatkan penyembuhan luka.

Info lanjut tentang Zinc Complex anda boleh baca DI SINI


Anda turut digalakkan untuk makan makanan yang kaya dengan kandungan protein. Ini kerana protein penting untuk penghasilan sel-sel baru bagi menggantikan sel yang rosak.

Jika anda tak mampu untuk mengambil hidangan protein dalam diet harian anda disebabkan hilang selera makan atau sebagainya anda boleh mengambil minuman yang kaya dengan protein seperti ESP Shaklee.

ESP shaklee membekalkan asid amino yang penting untuk pembinaan semula kulit, otot dan organ. 
ESP juga membantu mempercepatkan luka untuk sembuh dan mengurangkan parut.

ESP juga minuman penambah tenaga segera dan berpanjangan.


Berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan produk shaklee??

Anda boleh hubungi saya seperti di bawah  :)

****************************************************************************************************

I'm your Shaklee Independent Distributor
No. ID 987331 (Nurani Yaacob)
## Sms /WhatsApp : 019.376.9503
##Fanpage : Hani Health Shop
 ## Facebook : Hani Kelantan


Penghantaran / Cash On Delivery (COD) di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh
Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak via Poslaju @CityLink@GDex. 




No comments:

Post a Comment