07/08/2014

Kebaikan Vitamin B - Kelebihan B-Complex Yang Patut Anda Tahu

Ramai yang terlepas pandang untuk mengamalkan pengambilan Vitamin B secara konsisten. Yang kita pandang vitamic C dan Vitamin E sebab nak kulit cantik dan berseri kan. 

Heipp, Vitamin B pun boleh bantu untuk dapatkan kulit yang bersih, sekata bebas jerawat. Tak percaya??!


Vitamin B merupakan vitamin yang mudah larut air, sama seperti vitamin C. Jadi vitamin ini mudah hilang daripada badan.  Vitamin B memainkan peranan yang penting dalam metabolisme sel. Kalau sesiapa perasan orang selalu cakap vitamin B bantu menukar makanan kepada tenaga. Syokkk, lemak dalam badan tak terkumpul. ;)

Dengan perkembangan teknologi dan ujian klinikal yang di jalankan shaklee, kini shaklee memperkenalkan Vitamin B-Complex yang mengandungi kesemua vitamin B yang penting untuk badan. Vitamin B-Complex merangkumi :



  • Vitamin B1 (tiamin)
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Vitamin B3,(niasin, termasuk asam nikotinat dan nikotinamida)
  • Vitamin B5 (asam pantotenat)
  • Vitamin B6 (piridoksin)
  • Vitamin B7, juga dikenal sebagai vitamin H (biotin)
  • Vitamin B9, juga dikenal sebagai vitamin M dan vitamin B-c (asam folat)
  • Vitamin B12 (kobalamin)


  • Manfaat dan Makanan yang Mengandungi Vitamin B

    Vitamin B1
    Penting untuk memori dan fungsi otak. Vitamin B1 juga membantu dalam memberi tenaga. Sumber Vitamin B1 adalah biji-bijian, gandum, sayur-sayuran, kacang-kacangan kering, ercis, dan lain-lain. Contohnya adalah kacang, beras merah, selada air, asparagus, bayam, kubis Brussel,dan kacang Brazil.
    Kekurangan Vitamin B1 akan menyebabkan penyakit beri-beri. Gejala penyakit sistem saraf termasuk penurunan berat badan, gangguan emosi,  Wernicke’s encephalopathy (gangguan sensorik persepsi), kelemahan dan kebas-kebas pada anggota badan, kadar degupan jantung tidak stabil.
    Vitamin B2
    Penting untuk kesihatan rambut, kulit, mata dan tenaga. Vitamin B1 akan rosak di bawah sinar matahari, makanan kaya B2 perlu dijauhkan dari pancara matahari secara langsung. Sumber vitamin B2, atau riboflavin, dalam hati sapi, daging sapi, ayam, salmon, telur, almond, bayam, brokoli dan asparagus.
    Kekurangan menyebabkan bibir pecah, sensitif terhadap sinar matahari, radang lidah. a
    Vitamin B3
    Penting untuk sumber tenaga, fungsi otak, kesihatan kulit dan kandungan gula dalam darah. vitamin ini juga membantu mengatur kadar kolesterol dan dapat di perolehi melaui makanan seperti  ayam, salmon, kacang, dan asparagus.
    Kekurangan B3, bersama dengan kekurangan triptofan menyebabkan pellagra. Gejala termasuk agresi, dermatitis, insomnia, kelemahan, kebingungan mental, dan diare. 
    Vitamin B5
    Vitamin B5 sangat penting untuk tenaga, kulit, rambut dan kesihatan sistem saraf. Selain itu juga membantu menghasilkan hormon kortisol,  hormon yang membantu menangani stress.
    Kekurangan dapat menyebabkan jerawat. Antara sebab kenapa wanita perlu makan vitamin B hihihi
    Vitamin B6
    Vitamin B6 untuk menghasilkan sel darah merah dan menjaga sistem saraf yang sehat. B6, atau pyridoxine, juga telah di yakini dapat membantu mencegah kanser prostat dan payudara. Vitamin B6 juga membantu mengurangi gejala sindrom pramenstruasi. Vitamin ini dapat diperoleh dalam daging, ayam, salmon, beras coklat, kacang hijau, kentang, bayam, collard greens, alpukat dan pisang.
    Vitamin B7
    Kesehatan rambut, kulit dan kuku tergantung pada biotin. Hal ini juga penting dalam pemecahan glukosa. Biotin dapat ditemukan di hati, telur, kedelai, kacang, kacang polong, oatmeal, mentega, pisang dan jamur.
    Kekurangan biasanya tidak menyebabkan gejala pada orang dewasa tetapi dapat menyebabkan gangguan pertumbuhan dan gangguan neurologis pada bayi.
    Vitamin B9
    Vitamin B9 atau yang lebih dikenal dengan sebutan asam folat ini penting untuk wanita hamil untuk membantu dalam perkembangan bayi. Hal ini juga baik untuk jantung dan kesehatan mental. Beberapa sumber folic acid adalah brokoli, kubis, asparagus, kacang-kacangan, sereal diperkaya dan roti dan jeruk.
    Kekurangan mengakibatkan anemia makrositik, dan peningkatan kadar homosistein. Kekurangan dalam hamil dapat menyebabkan cacat lahir. Suplemen ini sering direkomendasikan selama kehamilan.
    Vitamin B12
    Vitamin B12 membantu melancarksn sistem saraf, produksi energi dan sel-sel darah. Sumber Vitamin ini, juga disebut Sianokobalamin adalah daging sapi, hati sapi, ayam, kalkun, salmon liar, susu, keju dan telur. Karena B12 tidak ditemukan di sayuran atau buah-buahan, maka bagi orang vegetarian  perlu minum vitamin B12 yang berbentuk suplemen.
    Kekurangan mengakibatkan anemia makrositik, elevated homocysteine, peripheral neuropathy, kurangnya kemampuan memori dan kognitif . Kemungkinan besar terjadi pada orang yang sudah tua, dikarenakan penyerapan melalui usus menurun karena faktor usia; the autoimmune disease pernicious anemia adalah penyebab umum lainnya. Juga dapat menyebabkan gejala mania dan psikosis. Dalam kasus ekstrim yang langka, dapat menyebabkan kelumpuhan.
    Itulah beberapa manfaat dari Vitamin B dan makanan yang mengandung vitamin B. untuk itu kita diharapkan selektif dalam memilih makanan sihat yang ada.

    Manfaat B-Compex Shaklee Berbanding Jenama Lain Di Pasaran




    1. Mencegah anemia
    2. Penting untuk memproses dan memperbaiki sel-sel darah merah
    3. Mencegah stress / tekanan
    4. Diperlukan untuk kesihatan mata, rambut, kulit dan kuku
    5. Mengelak penyakit cirit-birit
    6. Diperlukan dalam proses pembentukan asid amino
    7. Menguatkan antibodi tubuh
    8. Membantu dalam fungsi saraf normal 
    9. Untuk metabolisme badan
    10. Merangsang pertumbuhan kanak-kanak
    Bagaimana Nak Dapatkan B-Complex Shaklee?

    Click butang ORDER NOW untuk membeli sekarang!




    Jadi jangan tunggu lagi untuk dapatkan sebotol Vitamin B-Complex yang sangat membantu dalam kesihatan harian anda. 

    Atau....

    Hubungi saya ;


    I'm your Shaklee Independent Distributor
    No. ID 987331 (Nurani Yaacob)
    ## Sms /WhatsApp : 019.376.9503
    ##Fanpage : Hani Health Shop
     ## Facebook : Hani Kelantan

    Penghantaran / Cash On Delivery (COD) di sekitar Kota Bharu, Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Peringat, Melor, Selising dan Pasir Puteh
    Pos ke seluruh malaysia termasuk sabah sarawak via Poslaju @CityLink@GDex.


    No comments:

    Post a Comment