12/02/2018

10 Rahsia Kebaikan Strawberry Untuk Kulit Anda.


Strawberi juga dikenali sebagai ratu buah-buahan yang mana ia manis, sedikit masam dan rasanya yang unik. Buah strawberi bukan sahaja lazat tetapi ia mempunyai banyak manfaat kesihatan.
.
Jom kita tengok manfaat kesihatan strawberi yang mana sedikit sebanyak dapat membantu dalam penjagaan kulit kita seharian.
.
1. Pembersih muka yang sangat menakjubkan.
.
Ekstrak strawberi sering digunakan sebagai ramuan dalam pembersih kulit, mencuci muka, menyegarkan mandi buih dan topeng muka yang menyegarkan kerana ia mengandungi vitamin C, asid salisilik, antioksidan dan exfoliants.
.
Asid salisilik membuang sel-sel mati dari muka semasa mengetatkan liang.
.
Asid ellagic, sebagai antioksidan, memerangi kerosakan kulit untuk mengekalkan keremajaan dan kesegarannya. Oleh itu, strawberi membuang kekotoran dan melembutkan kulit serta melegakan alahan dan perengsa lain dan memberikan perlindungan terhadap pencemaran.
.
2. Memperbaiki ketidaksamaan warna kulit.
.
Jus Strawberi mempunyai ciri-ciri mencerahkan kulit. Ia berkesan dalam menghilangkan tanda-tanda penuaan dan kedutan.
.
Anda boleh memerah buah untuk mengeluarkan jus dan letakkan di dalam cawan kecil.
.
Sapukan jus seluruh muka anda dengan kutip kapas dan bilas dengan air suam selepas 10 hingga 15 minit untuk mendapatkan kulit yang berseri.
.
3. Toner kulit.
.
Strawberi boleh digunakan sebagai penyegar kulit.
.
Kisarkan ia untuk dapatkan jus. Campurkan dua sudu teh jus ini dengan 50ml air mawar dan sejukkan ia.
.
Anda boleh menggunakannya selain daripada toner kulit biasa untuk mendapatkan kulit yang licin tanpa kedutan dan kelihatan lebih muda.
.
4. Perlindungan dari sinaran ultraviolet.
Strawberi mengandungi asid elagik. Apabila mereka disapu, mereka melindungi kulit daripada sinaran berbahaya matahari ultraungu, yang merupakan punca dalam penuaan kulit.
.
5. Sifat anti-penuaan.
.
Vitamin C dan antioksidan lain yang ada dalam strawberi mencegah kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas untuk kulit dan badan. Radikal bebas berlaku semasa proses transformasi makanan kepada tenaga. Radikal bebas mempercepatkan proses penuaan dan vitamin C adalah berkesan dalam menyekat kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.
.
Anda boleh menyediakan pek muka anti-penuaan dengan mencampurkan satu sudu teh madu dan 2 sudu teh krim susu dengan strawberi yang telah digilis.
.
Sapukan pek ini di seluruh muka dan leher anda dan biarkan selama 20 minit. Cuci dengan air bersih dan keringkan.
.
Oleh kerana strawberi ni mempunyai ciri-ciri anti-penuaan, pek ini amat sesuai untuk kulit matang kerana ia meremajakan kulit dan mengurangkan liang-liang dan garis-garis untuk memberikan anda kulit yang sihat.
.
6. Rawatan jerawat.
.
Vitamin C, asid alpha hydroxy (AHA), asid salisilik dan flavonoid dalam strawberi membantu membersihkan jerawat dan mengurangkan minyak.
.
Mask dari strawberi segar amat berkesan untuk mereka yang mempunyai kulit kusam, kulit yang rosak atau berjerawat.
.
7. Mengurangkan bengkak di bawah mata.
.
Strawberi adalah agen semula jadi yang boleh mengurangkan keadaan bengkak dan lingkaran di bawah mata.
.
Potong strawberi menjadi kepingan nipis. Baring dan letakkan hirisan strawberi di bawah mata anda dan berehat selama 10 hingga 12 minit.
.
Basuh muka dengan air sejuk dan melembapkan ia perlahan-lahan.
.
8. Rawatan Pigmentasi.
.
Strawberi kaya dengan asid ellagic dan dengan memakan strawberi sahaja boleh menyembuhkan pigmantasi yang disebabkan oleh sinaran UV.
.
9. Memperbaiki Kulit:
Vitamin C dalam strawberi amatlah penting dalam badan kita dan ia memperbaiki tisu-tisu kerana ia terlibat dalam membuat kolagen. 
Vitamin C adalah larut air dan tidak boleh disimpan dalam badan. Ia perlu disediakan dari sumber makanan. Secawan strawberi menyediakan 100% diet harian penting dalam memainkan peranan penting dalam membaiki kerosakan kulit.
.
10. Scrub kaki berkesan:
.
Strawberi dapat memberi kesan yang baik dalam melembutkan kaki yang kasar dan merekah.
.
Anda boleh menyediakan scrub kaki strawberi dengan hancurkan 6-8 strawberi dan campurkan mereka dengan sedikit oat.
.
Rendam kaki anda dalam air suam selama 10 minit. Selepas itu gosok perlahan-lahan dengan campuran ini untuk keluarkan sel-sel mati dan kulit kasar.
.
Basuh dengan air sejuk, dan melembapkan kaki anda dengan mana-mana krim sejuk atau krim kaki.
.
Begitu banyak manfaat yang kita boleh dapat daripada buah strawberi untuk kulit kita. Kalau nampak strawberi dekat pasar malam tu, boleh la beli 

No comments:

Post a Comment