02/02/2018

Kepentingan Kolagen Untuk Wanita


Baik lelaki ataupun wanita memang akan elakkan masalah kulit berkedut apabila usia semakin meningkat. Punca utama kulit menjadi kendur dan berkedut adalah disebabkan kandungan kolagen didalam badan semakin hilang/tiada.

Apa Itu Collagen?


Kolagen merupakan sejenis protein penting yang berfungsi memelihara keremajaan kulit dan menganjalkan kulit. Secara kasar, 33% daripada protein dalam badan adalah protein kolagen dan 75% kulit terdiri daripada kolagen. Besar angka kandungankolagen dalam kulit kita. Sebab itu rahsia utama untuk elakkan penuaan dan kedutan adalah dengan mengamalkan pengambilan kolagen dalam diet harian. Ia menyokonh sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.


Kolagen turut terdapat pada kornea, kanta mata, salur darah, keratin (kuku dan rambut), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti buah pinggang, jantung serta sistem limfa.


Bila umur meningkat, peratusan kolagen di dalam badan semakin menurun. Sebab itu seeloknya bila memasuki umur 25tahun kita digalakkan untuk amalkan pengambilan kolagen.

Sebagai seorang wanita banyak proses yang kita lalui yang akan buat kita cepat tua dah kolagen di dalam badan semakin hilang.

Sebagai contoh proses bersalin dan penyusuan akan menyebabkan aset wanita menjadi kendur. Nak atau tidak kita sebagai wanita memang kena titikberatkan aspek kecantikan dan penjagaan dalaman.

Apa Peranan Collagen Untuk Wanita?


  • Antipenuaan – Mengurangkan pori terbuka, kedutan dan garis halus
  • Menghidratkan – Melembabkan kulit supaya tidak kering dan menggelupas
  • Meningkatkan keanjalan kulit – Meningkatkan ketegangan, keanjalan, kelembapan
  • Melicinkan – Meningkatkan kelembutan dan melicinkan kulit
  • Menyuburkan – Menguatkan kuku dan menyuburkan rambut
  • Mencerahkan – Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit
  • Menegangkan – Membantu menegangkan dan menganjalkan payudara
  • Menguatkan Tulang – Mengokong kesihatan sendi dan menguatkan tulang. Membantu mengekalkan otot dalam mata supaya lembut.
Kalau tengok manfaat kolagen ini, bukan golongan wanita je sesuai untuk amalkan kolagen ini malah golongan lelaki turut digalakkan untuk makan kolagen. 

Kalau boleh belilah jenama collagen yang premium seperti Collagen Powder Shaklee ini. Memang di yakini berkesan dan semulajadi serta tiada pengawet.

Keistimewaan Collagen Powder Shaklee berbanding jenama lain dipasaran.


1) Dibangunkan oleh saintis shaklee dengan kajian saintifik.

2) Mempunyai ujian keberkesan melalui ujian klinikal

3) Serbuk kolagen yang sangat senang larut didalam air dan diserap oleh badan. 

4) Dihasilkan daripada sisik ikan merah yang tinggal di laut dalam yang jauh daripada pencemaran dan sisa toksin.

5) Halal dan diyakini selamat serta lulus KKM.

No comments:

Post a Comment