23/02/2018

Vitamin B6, B12 dan Kalsium Bantu Atasi Masalah Kebas

Masalah kebas atau semut-semut sering terjadi jika kita duduk terlalu lama atau kita tertidur tanpa sedar kita tertindih tangan. Pengaliran darah yang tidak lancar boleh menjadi punca saraf kita tidak dapat berfungsi dengan baik dah terjadi masalah kebas pada anggota badan seperti kebas jari, kebas tangan dan kebas kaki. 

Sebarang “tanda” yang di hantar oleh tubuh kita tidak boleh ambil sambil lewa. Paling bagus cepat-cepat berjumpa doktor untuk periksa tahap kesihatan kita, mat salleh cakap “prevention is better than cure”.

Masalah kebas-kebas selalu dikaitkan dengan keadaan tahap kesihatan seseorang seperti berisiko untuk di serang sakit jantung. 
Bagaimana Untuk Merawat Kebas Tangan?

Pengambilan vitamin membantu pengedaran darah untuk mengurangkan rasa sakit, kebas atau tidak selesa pada tangan atau jari.


Jom baca Pengalaman Seorang Pesakit Yang Di Serang Kebas Tangan


================================


MASALAH SEMUT-SEMUT KRONIK PADA TANGAN BERANSUR SEMBUH SELEPAS AMALKAN SUPPLEMEN SHAKLEE]
Assalamualaikum saya Azalin Adzhar , lebih mesra jika dipanggil Lin. Lin seorang ibu kepada 3 orang cahayamata .Pada pertengahan usia Lin 20an Lin kerap alami masalah semut-semut tapi ia datang dan pergi. Rasa semut-semut tu tidak pernah mengganggu aktiviti harian Lin. Jadi Lin tak ada lah rujuk kemana-mana doktor.Sampailah pada tahun 2011 ketika usia anak kedua Lin lebih kurang 4 bulan. Setiap kali bangun pagi tangan kanan Lin tak boleh bergerak, jari-jari tangan jadi kaku tapi lepas dipicit beberapa kali Alhamdulillah ok. Mula-mula ingat biasa je, sampailah satu hari tu tangan kanan sakit sangat rasa macam ada aliran letrikmencucuk-cucuk dan sukar nk digerakkan. Kebiasaannya dia terjadi waktu malam masa tengah nyenyak tidur. Bayangkan sakitnya boleh buat Lin terjaga dari tidur. Sejak tu boleh dikatakan setiap hari Lin menangis tengah-tengah malam menahan sakit. Semakin hari semakin sakit.

Sakitnya bukan setakat tu je, Lin kalau menulis pun hanya mampu tulis 2 atau 3 patah perkataan. Kalau pegang sudu atau apa-apa pun hanya untuk beberapa saat je. Hujung-hujung akan rasa mencucuk-cucuk dan jari tak mampu nak pegang apa-apa. Belum bab dukung anak, setiap kali nak dukung anak Lin mesti anduh dengan kain. Ya Allah takutnya kalau anak terlepas.
Lin ada juga pergi mengurut, rendam tangan dengan air suam tapi keadaan sama jugaSakitnya tak hilang malahan ia makin sakit. Lin ambil keputusan pergi ke HKL buat pemeriksaan. Ujian darah, xray semua kena buat dan lin terus dirujuk ke pakar tulang atau ortopedik. Mula-mula doktor jangkakan Lin ada masalah rheumatoid arthritis atau carpal tunnel. Alhamdulillah dari ujian darah lin bebas dari kedua-duanya. Doktor kata saraf Lin mengeras dan melekat antara satu sama lain. Sejak dari tu lin diarahkan jalani rawatan fisioterapi dan dibekalkan dengan vitamin B dan panadol sebagai ubat tahan sakit.
Ada satu hari tu Lin cerita dengan kawan pasal sakit Lin ni, dia cadangkan supplement Shaklee. Dia cadangkan Lin makan B COMPLEX dan OSTEMATRIX. Demi untuk sihat lin keluarkan belanja sendiri beli supplement tu, lagipun B Complex Shaklee tak berbau jika dibandingkan dengan vitamin B hospital. Tekak Lin memang susah sikit nak telan bau vitamin B hospital.
Hampir setahun setengah Lin buat fisioterapi dan makan B Complex serta Ostematrix. Alhamdulillah tangan Lin sekarang boleh menggenggam dan lakukan aktiviti harian seperti biasa. Senaman tangan pun Lin masih lakukan setiap pagi dan petang sampai sekarang. Tak sanggup rasanya untuk lalui kesakitan dulu lagi sekali.

======================================


No comments:

Post a Comment