03/12/2017

Luka Jahitan Selepas Bersalin Lambat Sembuh..Apa Perlu Buat?

Bila bakal terima ahli baru dalam keluarga, mereka yang paling gembira dan teruja mestilah mak ayah kan. Walau dalam hati si ibu sedikit risau kalau bersalin kali ini secara normal atau pembedahan. 

Cuba bayangkan kalau bersalin normal dan luka episiotomi lambat sembuh atau jahitan bersalin terbuka semula? Tak boleh nak bayang rasa ngilu kena jahit kali kedua.

Bila dah sakit nie benda pertama yang kita akan buat adalah cari ubat yang mampu hilangkan sakit jahitan terbuka dalam sekelip mata. Kalau boleh taknak pun ada risiko jahitan terbuka dan luka bersalin lambat kering.

Kebanyakan hospital sekarang dah tak pakai jarum dan benang untuk camtumkan tisu yang terkoyak tapi dah guna stealer, just klip-klip antara isi..Macam kita selalu duk klip kertas tue.

Kalau luka bersalin sudah kembali kering dan tidak rasa nyilu dibahagian jahitan/luka, ini bermakna luka jahitan semasa bersalin sudah sembuh. Walau dah tak rasa nyilu atau sakit sangat digalakkan untuk para ibu berjaga-jaga dan jangan lakukan kerja berat atau mengangkat beban.

Rehat yang cukup dan pemakanan yang seimbang akan membantu proses penyembuhan luka bersalin menjadi lebih cepat. Ibu dalam pantang harus elakkan dan sentiasa berwaspada dengan jangkitan kuman di kawasan luka. Jangkitan ini boleh sebabkan luka bernanah dan proses penyembuhan luka selepas beranak menjadi lama.

Apa Yang Perlu Di Amalkan Untuk Pastikan Ibu Berpantang Bertenaga dan Luka Bersalin Cepat Sembuh?


Testimoni 1: Bersalin secara czer dan ibu ini dah mula minum vivix pada hari kedua selepas bersalin.





Testimoni 2 : Amalkan vivix dalam pantang, selepas 3 hari luka jahitan yang banyak telah sembuh..



Testimoni 3 : Masih dalam pantang tapi gaya bukan macam orang bermata





Cara Dapatkan Vivix Dengan Harga Promosi?


PM Admin : Cantik & Sihat


WHatapps / Telegram : 019.376.9503 


Kami merupakan Pengedar Shaklee di Kota Bharu dan kawasan sekitar, pihak kami turut menyediakan perkhidmatan penghantaran Vitamin Shaklee ke tempat anda.
Antara kawasan yang kami sediakan khidmat COD (Charge or Delivery ) adalah Kota Bahru, Wakaf Bahru, Pengkalan Chepa, Wakaf Che Yeh, Pasir Hor, Lundang, Kubang Kerian, Peringat, Pasir Tumboh, Melor, Selising & Pasir Puteh. 

No comments:

Post a Comment