06/07/2014

Tips Susu Ibu Melimpah Walau Berpuasa.

Orang kata saat menyusukan basi adalah antara saat-saat istimewa antara ibu dan bayi. Dan kebanyakan mereka berpendapat anak atau bayi yang di beri susu ibu sepenuhnya mempunyai datah tahan atau antibodi yang kuat. Kuat bukan bermaksud anak-anak akan membesar sebagai insan yang gagah perkasa tapi kuat disini adalah susah deman atau sakit.

Kalau kita perhati, bayi akan selalu deman sebab antibidi mereka masih lemak,tapi dengan bantuan susu ibu InsyaAllah bayi anda susah atau jarang deman dan apabila dewasa kelak mereka akan sihat dan sukar untuk dijangkiti penyakitan.

Lagipun menyusus bayi sehingga ke umur 2 tahun merupakan sunnah. Jadi buat ibu yang berpeluang melahirkan seorang anak, alangkan bagusnya kita meneruskan penyusuan ekslusif buat anak-anak kita sehingga umur mereka 2 tahun. 

Okey, bila tiba bulan puasa ramai ibu-ibu bimbang susu mereka akan drop @ merudum disebabkan mereka berpuasa. Bila ibu bimbang, kita risau perasaan bimbang ini bertukar kepada tekanan @ stress. Stress antara faktor susu ibu menjadi kurang @ drop.  

Nak atasi masalah stress pandanglah dan peluk anak-anak anda. Pandang mereka dengan perasaan kasih sayang dan secara automatik perasaan stress anda akan hilang.
Selain itu, anda boleh peluk suami anda. Dengan pelukan emosi anda akan menjadi lebih stabil. 
Dengan pelukan tubuh akan mengeluarkan segala hormon baik seperti hormon endorfin yang bertindak sebagai penenang,kurangkan keresahan dan penahan sakit. 

Jangan kita lupa pelukan dan gurauan antara suami isteri merupakan sunnah Rasullullah s.a.w. yang kalau difikirkan secara logik mampu mengeratkan lagi hubungan antara suami isteri. 

Untuk makanan tambahan, puan di jemput ke link di bawah untuk mengetahu kebaikan setiap produk yang boleh membantu penghasilan susu ibu lebih berkualiti.

No comments:

Post a Comment